El Triple Calentador i el Mestre Cor en MTX

                    EL TRIPLE CALENTADOR Y EL MAESTRO DE CORAZÓN EN MTC

                   
                   EL TRIPLE CALENTADOR Y EL MAESTRO DE CORAZÓN EN MTC

Por Acupuntura Wu Wei Posted marzo 20, 2019
A continuación os comparto un extracto de un libro que me ha parecido interesantísimo sobre el papel de Triple Calentador (o San Jiao) y el Maestro de Corazón en la medicina tradicional china. Esos (como bien describe la autora) poseedores de nombre, pero faltos de forma, que tan intrigado me siguen teniendo después de años de reflexión y lectura ávida. Me he decidido a traducir esta parte (el libro está en inglés) porque me ha parecido genial la reflexión y la utilidad de su enfoque, tanto desde el punto de vista académico como para el terapéutico. Espero que lo difrutéis

 

EL PAPEL DEL TRIPLE CALENTADOR Y DE MAESTRO DE CORAZÓN

La producció d'energia en el nivell "humà" té lloc en els tres jiaos. El triple escalfador (o Sant Jiao) facilita la producció d'energia a tots els tres jiaos. Tant el triple escalfador com el mestre de cor estan íntimament relacionats amb el qi de el Cel posterior i per tant només entren en joc a partir de el moment de el part.

"Els punts font (Yuan) són els punts d'inici dels meridians. És en aquests punts on l'energia de l'triple escalfador resideix. L'energia en moviment dels Ronyons, sota el melic (en Shimen Ren 5) és l'arrel de la vida humana, i és també l'arrel dels 12 meridians mestres. És per això que és cridada l'energia d'inici (original). L'espai de l'triple escalfador és un canal separat de l'energia original, i està a càrrec de l'fluir de les tres energies (ying qi, wei qi i sang) perquè es distribueixin entre els 5 òrgans i les 6 entranyes. La paraula inici (o original) és un títol honorari per al triple escalfador, i és per això que, els llocs on resideix l'energia de l'triple escalfador són també anomenats punts d'inici. Quan els 5 òrgans i les 6 entranyes pateixen una disfunció, els punts d'inici (original / Yuan) poden ser usats per al tractament "

Nan Jing-Dificultat 66 "

Aquest passatge de l'Nan Jing s'associa de manera clara el Triple Escalfador amb els ronyons. El triple escalfador i la seva contrapartida yin, el Mestre de Cor, tots dos "posseïdors de nom, però mancats de manera" són problemàtics, ja que estan associats tant amb l'element foc com amb el Ronyó. La seva relació amb Ronyó es veu doblement reforçada pel vincle dels polsos de Triple Escalfador i Mestre Cor amb el pols de Yang de ronyó al canell dret, i de fet no hi ha cap distinció entre ells. Queda a la lliure elecció de l'practicant l'elecció, ¿mestre cor / triple escalfador o yang de ronyó?

No obstant això, si entenem la funció especial de portar iuan qi a tots els òrgans a través dels punts iuan en els meridians, llavors l'associació passa a ser molt més clara. Yuan és EL poder de transformació en el cos i per tant l'aspecte yang de ronyó qi, en contrapartida a l'jing, l'aspecte yin; i el triple escalfador és un canal especial per al iuan qi, tal com diu el text. Els punts font-iuan en els meridians yin pertanyen a l'element terra, i per tant la connexió de l'triple escalfador amb l'element terra a la producció d'energia (nivell home) proporciona una ruta a la víscera, perquè la terra resideix en el centre i connecta amb els altres elements. Els principals punts per tonificar un òrgan de manera directa són els seus respectius punts de tonificació, segons la llei dels cinc elements i els seus punts font-iuan.

Els punts iuan mai haurien de ser dispersats. per exemple, 7C (Shenmen) és el punt font-yuan de cor i és per tant un punt terra .; però ja que cor és un meridià foc el punt terra hauria de ser també el punt de dispersió. El cor mai hauria de ser dispersat i, de fet, tradicionalment era tractat amb tant respecte que els practicants comunament el tractaven a través del seu ministre, el mestre de cor, per tant no cabia el dubte de tan sols plantejar-se dispersar el cor dispersant el seu punt font-iuan. El punt font-yuan de mestre de cor també és el seu punt de dispersió però el mateix respecte i precaució s'haurien d'aplicar. Un mai hauria dispersar l'qi original d'una víscera a través del seu punt font-yuan, són punts que només haurien de ser tonificats. De la mateixa manera, dispersar B3 (Taibai) minaria tota la producció d'energia perquè dissiparia el iuan qi en el mateix inici del seu procés de creació. Això podria tenir l'efecte d'alentir el metabolisme i portar a una acumulació de fluids a causa de que la producció d'energia transforma matèria humida (Gu Qi).

Ren Mai maig (Shimen) representa el qi en moviment sota dels ronyons ia més és el punt mu de l'Triple Escalfador, i per tant és des d'aquest punt que el iuan qi ascendeix. Atès que el iuan qi és el catalitzador de totes les conversions d'energia en els tres jiaos, és fàcil d'entendre com la producció de sang i ying qi (Qi nutritiu), que forma la base del nostre energia per mantenir-nos sans, està sota la jurisdicció el triple escalfador. El triple escalfador no és simplement una sèrie de vies d'aigua. Proveeix la regulació de fluids només perquè la feina que té lloc en els tres jiaos se centra en transformar material impur en fluids refinats i Qi; i en cada pas el triple escalfador facilita aquesta transformació proveint iuan als òrgans implicats. També facilita el moviment d'aigua entre l'intestí prim, la bufeta i els ronyons així com a l'còlon; i llavors vas agafar als ronyons a enviar fluids i Qi cap als pulmons, des d'on serà distribuït a tot el cos. El triple escalfador no coneix límits en el nivell home, i es mou fàcilment entre els jiaos inferior i superior.

Es diu que el triple escalfador és el pare de l'Qi perquè subministra iuan qi, i que el mestre de cor és la mare de la sang. El mestre de cor ostenta una posició especial respecte el cor, és cridat el ministre de cor. El ministre notifica les ordres de l'emperador, que és el cor, a la resta de vísceres a través de la sang. El mestre de cor és punturado quan l'òrgan cor està malalt, perquè mou la sang, també facilita l'emmagatzematge de la sang en chong mai, ja que és punt parella d'aquest meridià. El mestre de cor també està fortament vinculat a l'ronyó yin, així com a el iuan i, a través de yin wei mai, està connectat a R9 (Zhubin) que es diu que proveeix la base de la vida.

Són aquests dos òrgans, tots dos "posseïdors de nom, però mancats de manera" els que mantenen el motor del nostre cos en marxa

Extracte de el capítol 5 de l'llibre The Complete stems and Brances, de Roisin Golding. editorial Moondance

Traduït per Xavier Jordà Díaz

Mestre Cor, Triple Escalfador, Yuan Qi
Share by: